Zoeken

Beperking van aansprakelijkheid voor ‘wrakopruimingskosten’ lijdt schipbreuk

Op Sinterklaasavond 2012 kwamen het roll-on-roll-offschip “Baltic Ace” en het containerschip “Corvus J” met elkaar in aanvaring voor de Nederlandse kust. De “Baltic Ace” zonk onmiddellijk. Het wrak vormde een gevaar voor het milieu en het scheepvaartverkeer; het wrak had ongeveer 540 ton bunkerolie aan boord en lag in een druk bevaren route richting de Rotterdamse haven. De Staat besloot daarom de “Baltic Ace” te bergen. De wrakopruimingskosten bedroegen EUR 83,4 miljoen. De eigenaren van de “Baltic Ace” en de “Corvus J” beperkten vervolgens hun aansprakelijkheid voor (onder meer) wrakopruimingskosten in respectievelijk Nederland en op de Isle of Man. De Staat heeft uiteindelijk dan ook slechts 15,7 miljoen euro van de gemaakte wrakopruimingskosten kunnen verhalen. Dit ‘verlies’ van 67,7 miljoen euro was de aanleiding voor de minister van Infrastructuur en Milieu te onderzoeken of in de toekomst méér wrakopruimingskosten verhaald zouden kunnen worden op aansprakelijke partijen. Dit onderzoek heeft er uiteindelijk toe geleid dat het recht van eigenaren van zeeschepen om hun aansprakelijkheid voor wrakopruimingskosten te beperken, net als de “Baltic Ace”, schipbreuk heeft geleden.


https://www.vantraa.nl/nl/kennis/beperking-van-aansprakelijkheid-voor-wrakopruimingskosten-lijdt-schipbreuk/




16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Aan de hand van de ‘Ever Given’ die op 23 maart 2021 vast kwam te zitten in het Suezkanaal, behandelt Maarten Claringbould een aantal typisch zeerechtelijke onderwerpen: Hulploon, ladingschade en vert

Per 1 januari 2023 moet een kantoorgebouw groter dan honderd vierkante meter minimaal beschikken over energielabel C. Voor eigenaren die dat niet op orde hebben, kunnen de gevolgen groot zijn. Denk aa