Zoeken
  • Jeffrey van der Laan

Beperking van aansprakelijkheid voor ‘wrakopruimingskosten’ lijdt schipbreuk

Op Sinterklaasavond 2012 kwamen het roll-on-roll-offschip “Baltic Ace” en het containerschip “Corvus J” met elkaar in aanvaring voor de Nederlandse kust. De “Baltic Ace” zonk onmiddellijk. Het wrak vormde een gevaar voor het milieu en het scheepvaartverkeer; het wrak had ongeveer 540 ton bunkerolie aan boord en lag in een druk bevaren route richting de Rotterdamse haven. De Staat besloot daarom de “Baltic Ace” te bergen. De wrakopruimingskosten bedroegen EUR 83,4 miljoen. De eigenaren van de “Baltic Ace” en de “Corvus J” beperkten vervolgens hun aansprakelijkheid voor (onder meer) wrakopruimingskosten in respectievelijk Nederland en op de Isle of Man. De Staat heeft uiteindelijk dan ook slechts 15,7 miljoen euro van de gemaakte wrakopruimingskosten kunnen verhalen. Dit ‘verlies’ van 67,7 miljoen euro was de aanleiding voor de minister van Infrastructuur en Milieu te onderzoeken of in de toekomst méér wrakopruimingskosten verhaald zouden kunnen worden op aansprakelijke partijen. Dit onderzoek heeft er uiteindelijk toe geleid dat het recht van eigenaren van zeeschepen om hun aansprakelijkheid voor wrakopruimingskosten te beperken, net als de “Baltic Ace”, schipbreuk heeft geleden.


https://www.vantraa.nl/nl/kennis/beperking-van-aansprakelijkheid-voor-wrakopruimingskosten-lijdt-schipbreuk/




16 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Ladingschade: de rol van de vrachtbrief bij bewijslevering

“Goed erin; goed eruit!”. Deze welbekende kreet van Claringbould vat de hoofdverplichting van de vervoerder samen. De vervoerder is gehouden de ten vervoer ontvangen goederen zonder vertraging ter bes