top of page
Zoeken

Toekomst van de binnenvaart is goud

Interview | Dominic Schrijer Meer vervoer moet verplaatst worden van de weg naar het water, vindt de regering. Maar dan moet de branche wel steun krijgen voor verduurzaming, zegt de voorzitter van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer.


Onlangs voer Dominic Schrijer een stukje mee op een binnenvaartschip, van de Kreekraksluizen bij Bergen op Zoom naar de Volkeraksluizen bij Willemstad. Het was een koppelverband, een groot schip. De bemanning had containers opgehaald in Antwerpen. Schrijer: „Ik vond het heel mooi om te zien, zo’n bemanning met zes jonge gasten. Ze kiezen voor een oerhollands beroep, in een sector met een mooie toekomst. Dan denk ik: wat jammer dat niet meer jonge mensen daar voor kiezen.”


Tien jaar geleden was Schrijer nog wethouder Sociale Zaken in Rotterdam en lijsttrekker voor de lokale PvdA. Velen voorzagen een toekomst in de landelijke politiek. Het liep anders. Schrijer stapte in 2011 op na een conflict met partijgenoten over bezuinigingen die hij weigerde uit te voeren. Twee jaar later werd hij burgemeester van Zwijndrecht.




Sinds februari is hij voorzitter van de Koninklijke BLN-Schuttevaer, de brancheorganisatie van de binnenvaart. Zijn politieke ambities zijn voorbij. „Ik ben slapend lid van de PvdA, ik spreek geen mensen uit de partijtop meer.”


Zijn nieuwe werkplek is een verdieping in een toren aan de Oude Maas in Zwijndrecht. Schepen varen voorbij, de spoorbrug steekt af tegen de wolkenlucht, aan de overkant ligt Dordrecht. Veel Hollandser wordt het niet. „Wist je dat de Oude Maas de drukste binnenvaartroute van Europa is? Dit is de hoofdroute van Antwerpen en Rotterdam naar het Duitse achterland.” Schrijer loopt naar een wandkaart: „Van Werkendam tot de Maasvlakte is het één groot ecosysteem van scheepsbouw en andere maritieme bedrijven. Zwijndrecht is de thuisbasis van de binnenvaart, het is de dominante sector in deze regio.”


Klimaatdoelen


Nederland heeft met ruim 8.000 schepen de grootste binnenvaartvloot van Europa. Circa 34 procent van het goederenvervoer gaat over het water, variërend van natte bulk (zoals olie of gas) tot droge bulk (grind, veevoer), tot containers (van alles) en stukgoed (auto’s, machines). Het is een relatief schone vorm van transport. Schepen verschillen sterk in omvang, maar een gemiddeld binnenvaartschip vervoert de lading van 52 vrachtwagens en stoot 30 procent minder CO2 uit. Vanwege klimaatdoelen streeft de regering naar verplaatsing van vervoer van weg naar water.


7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ever Given: zeerecht in een notendop

Aan de hand van de ‘Ever Given’ die op 23 maart 2021 vast kwam te zitten in het Suezkanaal, behandelt Maarten Claringbould een aantal typisch zeerechtelijke onderwerpen: Hulploon, ladingschade en vert

Beschikt jouw pand al over energielabel A, B of C?

Per 1 januari 2023 moet een kantoorgebouw groter dan honderd vierkante meter minimaal beschikken over energielabel C. Voor eigenaren die dat niet op orde hebben, kunnen de gevolgen groot zijn. Denk aa

bottom of page