Zoeken

De gevolgen van brandschade

Brandschade is alle schade als gevolg van vuur. Dus ook – volgens vrijwel alle verzekeraars – roet-, rook- en blusschade. De gevolgen van brandschade kunnen enorm zijn. Maar liefst de helft van door brand getroffen Nederlandse bedrijven gaat binnen twee jaar failliet. Die gevolgen betreffen onder andere schade aan het pand, schade aan voorraad en inventaris, schade aan het wagenpark en misgelopen inkomsten.


Schade aan het pand Brand kan grote schade aan het eigen gebouw toebrengen. Net zoals schade door extreme weersomstandigheden (storm, bliksem, hagel en overstromingen) is dit te verzekeren via een opstalverzekering.

Schade aan voorraad en inventaris Brand en bluswerk kunnen veel schade veroorzaken aan voorraad en inventaris. Ook door rook/roet- of geurschade kunnen inventaris en goederen geheel of gedeeltelijk verloren gaan. Een goederen- en inventarisverzekering vergoedt deze schade.

Schade aan het wagenpark Brandschade aan de (bedrijfs)auto’s is via een WA beperkt-cascoverzekering of door een WA Casco (allrisk-verzekering) te dekken. Dit is ongeacht de oorzaak, zoals kortsluiting of (overslaande) brand. En wat als meerdere bedrijfswagens of zelfs het hele wagenpark verloren gaan? Ook dan is het erg belangrijk dat je goed verzekerd bent!

Misgelopen inkomsten Brand kan de onderneming stilleggen. Het kan immers langere tijd duren voordat je weer operationeel bent of eventuele voorraden zijn aangevuld. Een bedrijfsschadeverzekering verzekert de brutowinst (vaste lasten + nettowinst) gedurende bijvoorbeeld 52 weken. Of de schade in en rond je bedrijf ook daadwerkelijk wordt vergoed, bepaalt de verzekeraar. Dit hangt onder andere af van de polisvoorwaarden.


https://www.adfiz.nl/finfin/brandschade-zakelijk/gevolgen?oReferrer=C00EF23D-E4FA-DF11-BB5A-005056BE6692

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Per 1 januari 2023 moet een kantoorgebouw groter dan honderd vierkante meter minimaal beschikken over energielabel C. Voor eigenaren die dat niet op orde hebben, kunnen de gevolgen groot zijn. Denk aa

Het nieuwe bulletin over de Europese binnenvaart dat door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in samenwerking met de Europese Commissie wordt uitgebracht, is onlangs verschenen. Het volledig